Interview met Wim Drossaert: 'Drinkwaterbedrijven doorstaan stresstest door corona goed'
Reinier Rutjens
Wim Drossaert, algemeen directeur van drinkwaterbedrijf Dunea: "Een drinkwaterbedrijf is vanuit onze verantwoordelijkheid in de vitale infrastructuur voorbereid op crisissituaties. Calamiteitenplannen liggen klaar, dus die konden we zo uit de kast pakken. Natuurlijk moesten we die wel aanpassen aan deze specifieke coronacrisis en de richtlijnen van het RIVM".
"Dat betekende dat we meteen de collega’s van kantoor stimuleerden om thuis te gaan werken en op kantoor voerden we de 'anderhalve-meter-afstand-regel' in en, bijvoorbeeld, eenrichtingsverkeer in de traplokalen. Dat we in de afgelopen jaren flink hebben geïnvesteerd in digitalisering van onze processen, betaalt zich nu dubbel en dwars uit. Van de één op de andere dag ging praktisch al het kantoorpersoneel vanuit huis inloggen, en dat leverde geen enkel ICT-probleem op. Ook ons klantcontactcentrum werd gerund door de medewerkers vanuit huis. Dat hadden we nog nooit getest, maar ook dat verliep soepel.
Het werk buiten ging - met in achtneming van de veiligheidsvoorschriften en op basis van het protocol 'Samen veilig doorwerken van overheid en technieksector' – ook door. We konden zelfs werkzaamheden versnellen, omdat we in de nu bijzonder lege winkelstraten snel en zonder veel hinder oude leidingen konden vervangen. De werkzaamheden bij de mensen thuis beperkten we in eerste instantie tot het strikt noodzakelijke. En dat werk werd door de monteurs op basis van vrijwilligheid uitgevoerd. Het is mooi om te zien dat mensen zich heel goed aanpassen aan gewijzigde omstandigheden."