Welke verplichtingen heeft de werkgever in het kader van thuiswerken?
Als gevolg van de coronacrisis werken veel medewerkers ineens thuis. De Arbowet stelt eisen aan het thuiswerken. In dit artikel gaan we in op de regelgeving zoals die van kracht was vóór de uitbraak van de coronacrisis.
De coronacrisis heeft een heleboel zaken op zijn kop gezet. Werkgevers worden plotseling geconfronteerd met het feit dat een deel van het personeel tijdelijk, maar waarschijnlijk wel voor een langere periode aaneengesloten, thuis zit. Dit ontslaat de werkgever niet van de verantwoordelijk om te zorgen voor een zo’n optimaal mogelijke werkplek thuis.
Er geldt bij thuiswerk een 'verlicht arbo-regime', waarbij de werkgever moet zorgen voor een ergonomische ingerichte werkplek, voor zover dat redelijkerwijs van de werkgever kan worden gevraagd. De beoordeling daarvan is mede afhankelijk van de duur van het thuiswerk. Het daar waar nodig tijdelijk ter beschikking stellen van beeldschermen, muizen, toetsenborden en stoelen - als werknemers die thuis niet ter beschikking hebben - lijkt in dit geval van coronacrisis dan ook een prima oplossing om te voldoen aan deze arboregels. Ook hier is goed overleg tussen leidinggevende en medewerker van belang om wensen en mogelijkheden te verkennen.