24 september 2025

Hannah de Zoete (Dunea) en Rosann Kok (Vitens): ‘We maken het werk achter de kraan zichtbaar’

Rolf Blankemeijer
WWB Rosann en Hannah 765 x 300

De ontwikkeling van een sectorale arbeidsmarktbenadering is in volle gang.

De WWb en de drinkwatersector zijn, samen met communicatiebureau SteamTalmark, bezig met het ontwikkelen van een landelijke campagne om deze mooie sector onder de aandacht van (werkzoekend) Nederland te brengen.

Betrokkenheid en inspraak vanuit de sector bij dit initiatief vindt o.a. plaats via het SHRO (Strategisch HR Overleg), maar ook door het projectteam wat hiervoor is opgezet. Het projectteam is betrokken bij beslissingen die zijn genomen (en genomen moeten worden) en bestaat uit o.a. recruitment en communicatieprofessionals van verschillende laboratoria en drinkwaterbedrijven.

We spreken met Rosann Kok (communicatieadviseur bij Vitens) en Hannah de Zoete (communicatieadviseur bij Dunea), beiden onderdeel van het projectteam, over de sectorale arbeidsmarktbenadering.

Hoe zijn jullie voor het eerst in aanraking gekomen met de drinkwatersector als mogelijke werkgever?

Hannah: “Ik werkte bij mijn vorige werkgever al enige tijd als communicatieadviseur voordat ik daar een overstap maakte naar de rol van projectmanager/ teamleider. Toen de wereld werd getroffen door COVID -19 en ik daarbij ook met zwangerschapsverlof ging, gaf mij dit ruimte om na te denken over wat ik wilde. Conclusie: terug naar het communicatie vak. Ik ben op zoek gegaan naar een bedrijf dichtbij huis en kwam zo Dunea tegen. Dunea trok extra mijn aandacht omdat zij ook natuurbeheerder zijn. Het idee om in de vanzelfsprekendheid van drinkwater te duiken en om die minder vanzelfsprekend te maken trok mij heel erg aan!”

Rosann: “Voordat ik bij Vitens begon, werkte ik een aantal jaar als communicatieadviseur bij een zorgorganisatie. Na zo’n vier jaar was ik toe aan iets nieuws, mede doordat ik verhuisde van het noorden naar Overijssel. Die combinatie maakte dat ik op zoek ging naar een baan in mijn nieuwe omgeving. Ik wilde graag werken bij een organisatie met een maatschappelijke betekenis, en zo kwam ik Vitens tegen. Eerlijk gezegd had ik geen beeld van de drinkwatersector, maar ik ben me erin gaan verdiepen. En hoe meer ik las – over duurzaamheid (iedere druppel duurzaam), de rol van de natuur en de verantwoordelijkheid die daarbij komt kijken – hoe leuker en uitdagender het werd! Toen ik uiteindelijk bij Vitens startte, ontdekte ik pas écht hoe veelzijdig het bedrijf is en hoeveel passie en liefde voor water hier leeft.’’

Hannah: “Het is bijna magisch, hoe het water wordt ingenomen, al die zuiveringsstappen, het is zo technisch en dan komt het tot een eindproduct waar geen mens meer over nadenkt. Dat verbaast me; hoe kan iets wat zo onmisbaar is, toch zo vanzelfsprekend zijn?’’

Wat was jullie eerste gedachte bij het idee voor een sectorale campagne voor de drinkwatersector?

Hannah: “Afwachtend, omdat Dunea net zelf een mooie campagne had gelanceerd. Dus hoe gaat dat landelijke zich verhouden tot wat wij hebben gemaakt? Gaat het elkaar versterken of niet? Maar gaandeweg werd duidelijk dat er een hele andere benadering was gekozen, echt een sectorale benadering, het voelt ook anders.’’

Rosann: “Eerder viel mij op dat drinkwaterbedrijven vaak ieder voor zich opereren, terwijl we voor vergelijkbare uitdagingen staan. Door onderwerpen samen op te pakken, vergroten we ons bereik en benutten we de kracht van samenwerking. Daarnaast zie ik nog een uitdaging in hoe dit initiatief zich verhoudt tot andere sectorinitiatieven rondom waterbesparing en waterkwaliteit, en hoe we daar meer samenhang in kunnen brengen. Voor Vitens kan het mooi naast onze eigen uitingen bestaan, terwijl het landelijk bijdraagt aan de beeldvorming en bewustwording die zo hard nodig zijn voor onze sector.”

Wat hopen jullie dat de campagne uiteindelijk voor jullie eigen respectievelijke organisaties gaat doen?

Hannah: Ik hoop echt dat we het beeld wat mensen hebben over onze sector kunnen veranderen. Dat je een verschuiving ziet in de interesse en beeldvorming, dat mensen eerder en bewuster voor de drinkwatersector zullen kiezen (en dus voor ons als drinkwaterbedrijf).”

Rosann: “Ja, vooral die zichtbaarheid is belangrijk. Veel mensen staan er niet bij stil wat er allemaal gebeurt voordat het water uit de kraan komt. Deze campagne laat zien dat er vakmensen achter zitten, en helpt ons ook zichtbaarder te worden als werkgever. Iedere organisatie binnen de sector – van drinkwaterbedrijven tot laboratoria – heeft een eigen cultuur en een eigen manier van werken. Maar samen zorgen we ervoor dat heel Nederland altijd drinkwater heeft. Deze campagne moet dat besef nog sterker maken.”

Hannah: “Het onzichtbare zichtbaar maken!”

Rosann: “Inderdaad, dat je op een verjaardag iets over je werk vertelt en iemand zegt: ‘Oh, daar heb ik over gelezen!’ of: ‘Wat een mooie werkgever!’ Dat is precies de stap die ik hoop dat we kunnen maken.”

De laatste stand van zaken
De drinkwatersector heeft een visueel concept gekozen waar momenteel de laatste puntjes op de i worden gezet. Wanneer dit is gebeurd en alle signalen op groen staan, dan kan gestart worden met de werkzaamheden die nodig zijn om de campagne te lanceren.